Bratislava/Londýn
17. júna (TASR) - Celková dôvera obyvateľov Slovenska v spravodajstvo
dosahuje 25 percent. Vyplýva to z analýzy britského výskumného centra
Reuters pre štúdium žurnalistiky (RISJ), podľa ktorého ide o vôbec
najnižšiu hodnotu v SR za posledných osem rokov meraní, informuje v
pondelok TASR.
Autori štúdie Digital News Report k Slovensku uviedli, že jedným z
faktorov, ktoré znižujú dôveru verejnosti v tradičné médiá, je "trend
mnohých politických lídrov, predovšetkým vládnych činiteľov,
uprednostňovať samozvané alternatívne médiá, kde sa im dostáva
nekritickej publicity, alebo sa spoliehajú na svoje profily na
sociálnych sieťach".
Z médií, ktoré boli do analýzy zahrnuté, Slováci najviac dôverujú
verejnoprávnemu rozhlasu a televízii RTVS (56 percent) a súkromnej
televíznej stanici TA3 (56 percent).
Najmenej raz týždenne sledujú Slováci spomedzi televíznych a
rozhlasových staníc a tlače najčastejšie TV JOJ (44 percent), potom TV
Markíza (43 percent) a napokon RTVS (41 percent). V online priestore sú
to zase portály aktuality.sk (38 percent), topky.sk (27 percent) a
sme.sk (20 percent).
Britská stanica BBC s odvolaním sa na závery analýzy RISJ napísala, že
čoraz viac ľudí sa od spravodajstva odvracia, pretože ho považujú za
depresívne alebo nudné.
Takmer štyria z desiatich (39 percent) respondentov celosvetovo uviedli,
že sa niekedy alebo často aktívne vyhýbajú správam. V roku to tvrdilo
29 percent opýtaných. Autori poznamenali, že k tomuto fenoménu môže
prispievať vojna na Ukrajine a na Blízkom východe. Vyhýbanie sa
spravodajstvu je podľa nich na rekordnej úrovni.
Sledovanosť tradičných zdrojov spravodajstva, ako je televízia a tlač,
za posledné desaťročie prudko klesla, zistila analýza, podľa ktorej
mladší ľudia dávajú prednosť získavaniu správ online alebo
prostredníctvom sociálnych médií.
Najpoužívanejšou sociálnou platformou je stále Facebook, hoci záujem oň
dlhodobo klesá. Dôležitými zdrojmi informácií pre mnohých ľudí ostávajú
YouTube a WhatsApp. Vzostup však zaznamenal TikTok a prvýkrát prekonal
sociálnu sieť X (bývalý Twitter). Podľa autorov s tým súvisí aj nárast
používania videa ako dôležitého zdroja online správ, predovšetkým medzi
mladými ľuďmi.
Analýza Digital News Report je založená na prieskume YouGov z januára a
februára, na ktorom sa zúčastnilo 94.943 dospelých zo 47 krajín.